متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
نقش خشیت از خداوند در ارتقای سلامت معنوی
از راهکارهای ارتقای سلامت معنوی، خشیت در برابر خداوند است. «خشیت» به معنی ترس ناشی از علم و معرفت به بزرگی و عظمت چیزی است که از او ترسیده میشود (راغب اصفهانی. 1412 ق: 283؛ میلانی. 1424 ق: 1/332؛ طیب حسینی. 1392: 13). مواجه شدن با قدرت و عظمت خدای متعالی و ویژگیهای منحصربهفرد این قدرت و همچنین آگاهی از اینکه صاحب چنین قدرتی ناظر بر اعمال است، مخالفت با خواست و هنجارهای وضعشده از سوی او را در نگاه فرد، به گزینه مرجوح و اجابت این خواست و همنوایی با این هنجارها را به گزینه راجح بدل میکند. آیات مختلفی به کاربرد این راهکار در تنظیم ارزشها، باورها و رفتارهای انسان توجه داده است.
برخی آیات خشیت را راه رسیدن به مقام رضای الهی و بهشتی شدن دانستهاند. در سوره بینه میخوانیم: «جزاؤهمْ عنْد ربّهمْ جنّات عدْنٍ تجْری منْ تحْتها الْأنْهار خالدین فیها أبداً رضی اللّه عنْهمْ و رضوا عنْه ذلک لمنْ خشی ربّه (بینه: 8)؛ پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای بهشت جاویدان است که نهرها از زیر درختانش جارى است؛ همیشه در آن مىمانند! (هم) خدا از آنها خشنود است و (هم) آنها از خدا خشنودند؛ و این (مقام والا) براى کسى است که از پروردگارش خشیت داشته باشد!» علامه طباطبایی در توضیح این آیه میفرماید: این جمله، علامت بهشتیان و آنان که به سعادت آخرت مىرسند را بیان مىکند. علامت «خیر البریه» و آنهایی که به جنات عدن مىرسند این است که از پروردگار خود خشیت دارند (طباطبایی. 1417 ق: 20/340).
برخی آیات نیز با ایجاد خشیت، انسان را از کفر بازمیدارند. در سوره مبارکه نوح، حضرت نوح(علیه السلام) خطاب به قوم خود میفرماید: «مّا لکم لا ترْجون للّه وقارًا (نوح: 13)؛ چرا شما براى خدا عظمت قائل نیستید؟!». طبرسی در تفسیر این آیه مینویسد: منظور از نداشتن رجاء، داشتن خوف است؛ چون بین این دو ملازمه است و معناى آیه این است که چه سبب و علتى براى شما حاصل شده که به عظمت خدا معتقد نمىشوید و یا از عظمت خدا نمىترسید و این نترسیدن باعث شده است که او را عبادت نکنید؟ (طبرسی. 1372: 10/543) و در ادامه، آیات ضمن یادآوری خلقت مرحلهبهمرحله انسان و کیفیت خلقت آسمانها و زمین و گیاهان و مرگ و نشور انسان، عظمت خداوند را یادآوری کردهاند: «و قدْ خلقکمْ أطْواراً * أ لمْ تروْا کیْف خلق اللّه سبْع سماواتٍ طباقاً * و جعل الْقمر فیهنّ نوراً و جعل الشّمْس سراجاً * و اللّه أنْبتکمْ من الْأرْض نباتاً * ثمّ یعیدکمْ فیها و یخْرجکمْ إخْراجاً * و اللّه جعل لکم الْأرْض بساطاً * لتسْلکوا منْها سبلاً فجاجاً (نوح: 14-20)؛ درحالیکه شما را در مراحل مختلف آفرید (تا از نطفه به انسان کامل رسیدید)! آیا نمىدانید چگونه خداوند هفتآسمان را یکى بالاى دیگرى آفریده است، و ماه را در میان آسمانها مایه روشنایى و خورشید را چراغ فروزانى قرار داده است؟! و خداوند شما را همچون گیاهى از زمین رویانید، سپس شما را به همان زمین بازمىگرداند و بار دیگر شما را خارج مىسازد! و خداوند زمین را براى شما فرش گستردهاى قرار داد تا از راههای وسیع و درههاى آن بگذرید (و به هر جا مىخواهید، بروید)! درحالیکه شما را در مراحل مختلف آفرید (تا از نطفه به انسان کامل رسیدید)!»
بر اساس آیات قرآن، مؤمنان سزاوارند که تنها از خداوند خشیت پیشه کنند: «... أ تخْشوْنهمْ فاللّه أحقّ أنْ تخْشوْه إنْ کنْتمْ مؤْمنین (توبه: 13)؛ آیا از آنها مىترسید؟! با اینکه خداوند سزاوارتر است که از او بترسید، اگر مؤمن هستید!». قرآن توصیه میکند که مؤمنان نباید از کفار خشیت داشته باشند: «...فلا تخشوْهمْ و اخْشوْنى...» (بقره: 150).
طبق آیات قرآن، اهل خشیت در زمره کسانیاند که امید هدایت شدنشان وجود دارد: «إنّما یعْمر مساجد اللّه منْ آمن باللّه و الْیوْم الْآخر و أقام الصّلاة و آتى الزّکاة و لمْ یخْش إلاّ اللّه فعسى أولئک أنْ یکونوا من الْمهْتدین (توبه: 18)؛ مساجد خدا را تنها کسى آباد مىکند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهى از هدایتیافتگان باشند».
قرآن، ذکر و یادکردی برای اهل خشیت است: «ما أنزلْنا علیْک الْقرْءان لتشْقى إلّا تذْکرةً لّمن یخشى (طه: 2-3)؛ ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنى! آن را تنها براى یادآورى کسانى که (از خدا) مىترسند نازل ساختیم».
طبق آیه 23 سوره زمر کسانی که از پروردگارشان خشیت دارند، در اوج آمادگی برای اثرپذیری از قرآناند: «اللّه نزّل أحْسن الحدیث کتابًا مّتشابهًا مّثانى تقْشعرّ منْه جلود الّذین یخشوْن ربهمْ ثم تلین جلودهمْ و قلوبهمْ إلى ذکْر اللّه...؛ خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابى که آیاتش (در لطف و زیبایى و عمق و محتوا) همانند یکدیگر است؛ آیاتى مکرّر دارد (با تکرارى شوقانگیز) که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانى که از پروردگارشان مىترسند، مىافتد. سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذکر خدا مىشود».
قرآن کریم میفرماید: این اهل خشیتاند که تذکار رسول خدا را میپذیرند: «سیذّکّر من یخشى(اعلی: 10)؛ و بهزودی کسى که از خدا خشیت دارد، متذکّر مىشود».
آیات وحی تذکر میدهند که آمرزش و پاداشی بزرگ نصیب اهل خشیت خواهد شد: «إنّ الّذین یخْشوْن ربّهمْ بالْغیْب لهمْ مغْفرةٌ و أجْرٌ کبیر (ملک: 12)؛ کسانى که از پروردگارشان در نهان مىترسند، مسلماً آمرزش و پاداش بزرگى دارند!».
قرآن یادآور میشود که خشیتکنندگان رستگار میشوند: «و منْ یطع اللّه و رسوله و یخْش اللّه و یتّقْه فأولئک هم الْفائزون (نور: 52)؛ و هرکس خدا و پیامبرش را اطاعت کند و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد، چنین کسانى همان پیروزمندان واقعى هستند!».
در روایات نیز خشیت از خداوند نجاتدهنده از آتش و وسیله رحمت معرفی شده و به آن دعوت شده است. شیخ صدوق(رحمةالله) در کتابمن لایحضره الفقیهآورده است: «و روی أنّه ما منْ شیْءٍ إلّا و له کیْلٌ أوْ وزْنٌ إلّا الْبکاء منْ خشْیة اللّه عزّ و جلّ فإنّ الْقطْرة منْه تطْفئ بحاراً من النّیران و لوْ أنّ باکیاً بکى فی أمّةٍ لرحموا (صدوق. 1413 ق: 1/317)؛ و روایت کردهاند که هیچچیز نیست، مگر اینکه براى اندازهگیرى و ارزشیابى آن پیمانه یا میزانى وجود دارد، جز گریستن از ترس خداوند عزّوجلّ که هر قطره از آن دریاهایی از آتش را فرومینشاند و اگر در میان امّتى تنها یک نفر بگرید، خداوند متعال همۀ ایشان را مورد رحمت و بخشایش قرار میدهد».
منابع:
قرآن کریمراغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412 ق).مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار القلم.
صدوق (ابنبابویه)، محمد بن على (1413 ق).من لا یحضره الفقیه. محقق: غفارى، علیاکبر. چاپ دوم. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417 ق).المیزان فى تفسیر القرآن. چاپ پنجم. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسى، فضل بن حسن (1372).مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو.
طیب حسینی، سیدمحمود (1392). «پژوهشی در معنای واژه قرآنی "خشیت" و تفاوت آن با "خوف"».دو فصلنامه کتاب قیم. 7-26.
میلانی، سیدمرتضی (1424 ق).محاضرات فی المعارف الاسلامیه، قم: دارالاسوه لطباعه و النشر.
نویسنده:
دکتر محمود شکوهی تبار
دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم