گزارش نشست‌های عمومی هشتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین

در هشتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین، افزون بر برگزاری جلسات تخصصی مرتبط با موضوعات چهارگانه این دوره، شرکت‌کنندگان در نشست‌های عمومی نیز شرکت کردند. این نشست‌ها که با حضور و استقبال دانشجویان شرکت‌کننده همراه بود، با هدف بررسی موضوعات روز، چالش‌های مربوط به حرفه‌های حوزه سلامت و چشم‌انداز آینده نظام سلامت، اجرا گردید. رویکرد این نشست‌ها، گفتگوی تعاملی در قالب مناظره، میزگرد و پرسش و پاسخ بود که دانشجویان حاضر، مشارکتی فعال در مباحث داشتند و اساتید حاضر نیز افزون بر ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه موضوعات موردبحث، به پرسش‌های دانشجویان نیز پاسخ دادند. گفتنی است که با استقبال و همراهی دانشجویان، همه نشست‌ها بیش از زمان اعلام‌شده قبلی ادامه یافت که نشانگر تمایل بیشتر دانشجویان به پرداختن در خصوص موضوعات روز در فضایی چالشی و گفت‌وگومحور است. در ادامه، گزارشی کوتاه از نشست‌های یادشده ارائه می‌گردد.

  نشست عمومی روز اول با عنوان «ازدواج، چرا و چگونه؟»

ازدواج، همواره موضوعی جذاب، به‌ویژه برای جوانان بوده است و بررسی عوامل گوناگون مرتبط با آن، اهمیتی ویژه‌ دارد. بااین‌حال، پررنگ شدن موضوع جوانی جمعیت و چالش‌های برآمده از کاهش فرزندآوری در سال‌های اخیر، اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع حیاتی را بیش‌ازپیش نمایان کرده است. نشست «ازدواج، چرا و چگونه؟» با هدف بحث و گفتگو درباره موانع ازدواج از دیدگاه جوانان و بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... آن برگزار شد. در این نشست، اساتید ذیل به طرح مباحث مرتبط با موضوع ازدواج و پاسخ‌گویی به پرسش‌های دانشجویان پرداختند:

-           خانم دکتر هدی احمری طهران، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم؛

-           حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای محمدتقی شفیعی، مؤلف کتاب کابوس سالمندی؛

-           آقای دکتر حجت‌اله صفری، روان‌شناس و مشاور.

در این نشست، افزون بر واکاوی چالش‌های مرتبط با تحولات جمعیتی در ایران، راهبردهای پیشنهادی اساتید حاضر نیز بررسی شد.

نشست عمومی روز دوم با عنوان «تعالی حرفه‌ای، چالش‌ها و راهبردها»

حرفه‌ پزشکی و حرفه‌های مرتبط با حوزه سلامت، بدون توجه به ابعاد انسانی آن، ناقص و فاقد کارایی و اثربخشی مطلوب خواهد بود. تعالی حرفه‌ای به معنای پرداختن به این بعد از خدمات سلامت است تا با بهره‌گیری از این ظرفیت، به‌عنوان یک مزیت، اعتلای خدمات سلامت و دستیابی افراد جامعه به سطح بالاتری از سلامت همه‌جانبه امکان‌پذیر گردد. برای تحقق تعالی حرفه‌ای، راهکارهای مختلفی وجود دارد و از سوی دیگر، این مفهوم با مفاهیمی دیگر، همچون اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای، سلامت معنوی و معنویت در سلامت و... اشتراکاتی دارد و بررسی آن از دیدگاه‌های مخالف به تبیین بهتر موضوع و نیز بهره‌گیری بهینه از ابزارها و شیوه‌های مختلف موجود در این راستا کمک خواهد کرد. به همین منظور، این نشست با حضور اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی قم به شرح ذیل برگزار شد:

-           خانم دکتر هدی احمری طهران، رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی؛

-           خانم دکتر نرگس اسکندی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه؛

-           آقای دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیئت‌علمی گروه اخلاق پزشکی؛

-           آقای دکتر عابدین ثقفی‌پور، مدیر منابع علمی و اطلاع‌رسانی دانشگاه؛

-           خانم دکتر اکرم مهراندشت، پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت معنوی؛

در این نشست، اعضای محترم پنل به بیان نظرات، دیدگاه‌ها، تجارب و یافته‌های پژوهشی خود در این عرصه پرداختند و دانشجویان نیز چالش‌ها، ابهامات و پرسش‌های خود را در این زمینه مطرح و نقد و نظرات خود را نیز ارائه کردند.

نشست عمومی روز سوم با عنوان «انسان در شرایط و انسان شرایط ‌ساز»

پیچیدگی‌های دنیای نوین، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن شرایط و اقتضائات کار و زندگی در چنین جهانی، موفقیت و کسب دستاوردهای مورد انتظار در چنین شرایطی را با چالش‌هایی بیش از گذشته همراه کرده است و ازاین‌رو، دانش‌آموختگان برای کسب توفیقات لازم به توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی بیش از گذشته نیاز دارند که اگرچه سازوکار مشخصی برای ایجاد و توسعه این توانمندی‌ها در دانشجویان وجود ندارد، اما ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست. افراد جویای موفقیت در دنیای آینده لازم است از دانش، نگرش و مهارت‌های لازم برای محقق کردن خواسته‌های خود برخوردار باشند و در این راستا، بهره‌گیری از تجارب موفق و کسب آشنایی با اصول و قواعد کلی موردنیاز در این زمینه از رهگذر تبادل و اشتراک‌گذاری چنین تجربیاتی اهمیتی فوق‌العاده‌ دارد. این نشست با حضور آقای دکتر موسی شیرالی، با هدف بحث و تبادل‌نظر و گفتگوی صمیمی در این زمینه ترتیب داده شد و افزون بر طرح مباحث از سوی استاد محترم، دانشجویان نیز به اظهارنظر و گفتگو درباره موضوع موردبحث پرداختند.

گزارش فعالیت‌های فرهنگی هشتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین

عمده فعالیت‌های فرهنگی و جانبی هشتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین به شرح ذیل بود:

-           زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (ص)؛

-           شرکت در مراسم معنوی غبارروبی حرم مطهر؛

-           حضور در نمازهای جماعت مسجد مقدس جمکران؛

-           حضور در دعای پرفیض توسل مسجد مقدس جمکران؛

-           برگزاری جلسه شبی با شهدا و خاطره‌گویی و روایت‌گری در ارتباط با دفاع مقدس؛

-           برگزاری زیارت عاشورا؛

-           بازدید از نمایشگاه ... در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج)؛

-           بازدید از موزه دین و زندگی.