متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
نام بخش مربوطه |
|
||
عنوان مقاله |
عبادت در سالمندی: اهمیت، فواید و چالش ها |
||
نویسنده/ نویسندگان |
|||
نام و نام خانوادگی |
وابستگی سازمانی |
پست الکترونیک نویسنده رابط مکاتبات |
|
آمنه حدادی |
دکتری تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث |
||
متن مقاله |
|||
در دنیای صنعتی امروز، از سویی گسترش و پیشرفت دانش و ابزارهای پزشکی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه، میزان مرگومیر را کاهش داده و از سوی دیگر، به دلیل کاهش موالید، بهویژه در ایران، نسبت جمعیت سالمند رو به افزایش است. سالمندی، تغییرات فیزیولوژیک طبیعی، پیشرونده و غیرقابلبازگشت است که قوای جسمی و روانی را تحت تأثیر قرار میدهد (عباسی، 1392). ازاینرو، پرداختن به دغدغههای سالمندان و ازجمله آنها، امور معنوی از ضرورتهای کنونی جامعه علمی است. در این نوشتار، به دغدغه سالمندان در انجام عبادات توجه و تلاش شده است تا با مفاهیم موجود در میراث گرانقدر حدیثی، افقهای امیدوارکنندهای به روی آنان باز شود. انسان برای تأمین سلامت معنوی خود در همه حال محتاج آن است که با خدای خویش ارتباط داشته باشد، با او سخن بگوید، نیازش را عرضه و او را عبادت کند. فرد مؤمن به این رویه انس دارد و با آن آرام و قرار میگیرد «ألا بذکْر اللّه تطْمئنّ الْقلوب» (رعد: 28). بیماری و سالمندی از تجربههای گریزناپذیر زندگی برای همگان است. نیاز به ارتباط با خداوند و استعانت از او، در این شرایط شدت مییابد. در دوران سالمندی، بسیاری از افراد مشتاق یک ارتباط معنوی عمیقتر و احساس رضایت هستند. عبادت بستری را برای افراد مسن فراهم میکند تا معنا و هدف زندگی خود را بیابند و به آنها کمک میکند تا در این مرحله آرامش و رضایت پیدا کنند. خداوند از زبان بنده برگزیدهاش ایوب، در هنگام ابتلا و بیماری در قرآن میفرماید: «وأیّوب إذْ نادى ربّه أنّی مسّنی الضّرّ وأنت أرْحم الرّاحمین (انبیاء: ۸۳)؛ و ایوب را (به یاد آور) هنگامى که پروردگارش را خواند (و عرضه داشت) بدحالى و مشکلات به من روى آورده و تو مهربانترین مهربانانى». درگیر شدن در فعالیتهای عبادی میتواند اثری مثبت بر سلامت عاطفی و سلامت روان سالمندان داشته باشد. عبادت فرصتهایی را برای ارتباطات اجتماعی، تقویت روابط و مشارکت در فعالیتهای داوطلبانه ارائه میدهد و به سلامت، رضایت از زندگی و کیفیت زندگی افراد مسن کمک میکند (رمضانی و همکاران. 1401). نیایش و عبادت لوازم و شرایطی دارد و توان و حوصله میطلبد. محدودیتهای فیزیکی، مانند مشکلات حرکتی یا دردهای مزمن، میتواند شرکت در مراسم عبادت را برای سالمندان چالشبرانگیز کند. سالمندان ممکن است با چالشهایی، مانند محدودیتهای فیزیکی و مسائل دسترسی در رسیدن به مکانهای عبادت، محدودیتهای حملونقل و تحرک، و انزوای اجتماعی یا تنهایی مواجه شوند که میتواند مانع مشارکت آنها در خدمات عبادی شود. شناسایی و رفع موانعی که ممکن است وجود داشته باشد، برای بهره بردای هرچه بیشتر ایشان از عبادت بسیار مهم است. افزون بر این، در بیماری و سالمندی، ضعف، کمتوانی و بیحوصلگی بر وجود انسان غالب است و او را از نیایش و عبادت بازمیدارد. به دنبال این وضعیت، احساس رضایتمندی از خویشتن در وجود چنین افرادی کاهش مییابد (مرادی و همکاران. 1398) و خلأ ناشی از آن، بهویژه در افراد مؤمن سبب رکود وضعیت روحی و روانی میشود. انسان بیمار یا کمتوان در این شرایط احساس میکند که از ارتباط قوی و مستمر با خدای خود دور افتاده و جریان کسب نور و رحمت الهی در او ضعیف شده است؛ درحالیکه وی بیش از هر وقت دیگر به این ارتباط محتاج است و اطمینان از وجود آن میتواند در وجودش آرامش و قوت قلب ایجاد کند و به دلیل تأثیرات روحی و روانی، شرایط جسمی بهتری برایش فراهم کند. ازاینرو، مسئله عبادت در بیماری و سالمندی، دغدغهای هم برای آنان است که در چنین موقعیتی هستند و هم آنان که شاهدند و میدانند روزی خود بدان مبتلا خواهند شد. در این باب، احادیثی در میراث گرانقدر اسلامی وجود دارد که بسیار امیدبخش است. شیخ کلینی درالکافی،روایتی را از امام صادق A نقل کرده است که روزی دیدند پیامبر سرشان را رو به آسمان بردند و سپس تبسم کردند. از ایشان دلیل رفتارشان را پرسیدند. ایشان جواب دادند: از دو فرشتهای متبسم شدم که به زمین هبوط کردند تا در محل نماز همیشگی بنده صالح مؤمنی حاضر شوند و عبادت روز و شب او را ثبت کنند، اما او را در مصلایش نیافتند. به آسمان عروج کردند و به خداوند عرض کردند به سراغ فلان بنده مؤمن رفتیم تا عمل روز و شبش را ثبت کنیم، اما او را نیافتیم. خداوند فرمود برای این بنده تا هنگامی که در بستر بیماری است، همانقدر از خیر که پیشازاین برایش در روز و شب مینوشتید، بنویسید (الکافی. ج 5، ص 307، روایت 4251). در روایت دیگری همین مضمون تکرار شده است. در این روایت نیز کلینی به نقل از امام باقر A و ایشان از پیامبر اکرم J نقل کردهاند که هنگامی که بر یک مسلمان، ضعف کهولت غلبه میکند، خداوند بر فرشتگانش امر میفرماید که برای او آن عملی را ثبت کنند که وی درحالیکه جوانی سرحال و سالم بوده است، مینوشتهاند. همینطور وقتی مریض شد، مانند آن اعمال نیکویی که در سلامتی انجام داده است، بنویسند (الکافی. ج 5، ص 307، روایت 4252). در روایت دیگری آمده است: هنگامی که دو ملک مخصوص بنده مریض، در هر عصرگاه به نزد خداوند بالا میروند، خداوند تبارکوتعالی میفرماید چه چیزی برای بنده من در حال بیماری نوشتهاید؟ میگویند: شکایت. خداوند میفرماید منصفانه نیست که بندهام را در بندی از بندهای خود قرار دهم و سپس او را از شکایت بازدارم. برای بنده من مانند آنچه در هنگام سلامتی نوشتهاید، بنویسید تا آنکه او را از این بند خود آزاد کنم (الکافی، ج 5، ص 308، روایت 4255). مضمون این روایات که در احادیث تکرار نیز شده است، نوعی بیمه مادامالعمر برای انسان مؤمن است تا بداند در دوران بیماری و سالمندی که ممکن است طولانی هم باشد، هیچگاه بهرهاش از آن بخش از خیر و رحمت الهی که به سبب عمل، نیایش و عبادت دریافت میشود کم نخواهد شد و تسکینی روحی و معنوی برای او خواهد بود که به ارتقای سلامت جسمی او نیز کمک خواهد کرد.
|
|||
منابع |
|||
- عباسی، صفورا (1392).روند سالمندی جمعیت ایران از گذشته تا افق ۱۴۲۰ با رویکردی به ویژگیهای جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی سالمندان بر اساس دادههای سرشماری ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۰. پژوهشکده آمار.
|
|||
جملات مهم (دو سه جمله) |
|||
|