متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
«ما کان لبشرٍ أنْ یؤْتیه اللّه الْکتاب و الْحکْم و النّبوّة ثمّ یقول للنّاس کونوا عباداً لی منْ دون اللّه و لکنْ کونوا ربّانیّین بما کنْتمْ تعلّمون الْکتاب و بما کنْتمْ تدْرسون (آلعمران، 79)؛ براى هیچ بشرى سزاوار نیست که خداوند، کتاب آسمانى و حکم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگوید: "غیر از خدا، مرا پرستش کنید!" بلکه (سزاوار مقام او، این است که بگوید) مردمى الهى باشید، آنگونه که کتاب خدا را مىآموختید و درس مىخواندید! (و غیر از خدا را پرستش نکنید!)».
قرار بر این بود که مناسب با موضوع هر جلسه از درسهای اخلاق پزشکی، یک آیه بهعنوان پیشدرآمد بحث کلاس ارائه شود. به لطف خداوند متعال، در این جلسه به این آیه کریمه پرداخته خواهد شد.
یکی از موضوعات مطرح در اخلاق پزشکی، «اخلاق در آموزش علوم پزشکی» است. همانند دیگر مباحث اخلاق پزشکی، در این مبحث به بایدها و نبایدهای آن پرداخته میشود. صاحبنظران بسیاری از زوایای مختلف، مطالب ارزشمندی درباره این بایدها و نبایدها نگاشتهاند (کیانی و همکاران، 1390؛ عادل مشهدسری و عطائی، 1391؛ زاهدی، 1386) که بسیار مفید است. در این نوشتار، از زاویهای دیگر به این موضوع پرداخته خواهد شد.
بهطورکلی، آموزش و نیز آموزش علوم پزشکی، میتواند اهداف متعددی داشته باشد. با وجود اینکه یکی از مهمترین اهداف آموزش علوم پزشکی، رشد علمی و عملی فراگیران علوم پزشکی است و عمده اهداف آموزش بر فراگیر متمرکز است، اما بخشی از آنها به یاد دهنده هم بازمیگردد.
از سوی دیگر، یکی از بهترین انگیزههای تصحیحکنندۀ رفتار در جایجای زندگی، توجه به حاضر بودن در محضر خداوند متعال و تلاش برای جلب رضایت اوست. حاضر و ناظر دانستن پروردگار توانا، موجب خواهد شد فرد باایمان با همه توان خود برای انجام دقیق و درست همه کارهای نیکو اقدام کند. دراینصورت، در حوزه آموزش، هم یاد دهنده و هم یادگیرنده همه تلاش خود را برای رسیدن به بالاترین اهداف نظام آموزشی به کار خواهند گرفت.
به نظر میرسد از آیۀ یادشده در آغاز این مطلب، میتوان در تبیین اهداف آموزشی و به تبع آن، ارتقای اخلاق در آموزش بهره برد. حجتالاسلام قرائتی در شرح این آیه در تفسیر نور بیان میکند: «"ربّانیّین" جمع "ربانی" به کسى گفته مىشود که پیوند او با خدا محکم و در فکر اصلاح و تربیت دیگران باشد»(قرائتی). ازاینرو، در نظام آموزش علوم پزشکی جامعه مسلمان، یاد دهنده باید پیوند مستحکمی با خداوند متعال داشته و «الهی» باشد. محکمترین پیوند ما با خداوند تبارکوتعالی «عبودیّت» ماست و تجلی آن برای یاد دهنده این است که خود را «عبد» خداوند بداند.
آقای قرائتی به نقل از تفسیر صافی میگوید: «اگر تعلیم و تعلّم و درس، انسان را ربانی نکند، در واقع آن علم، علم نبوده است» (قرائتی). بنابراین، نظام آموزشی یک جامعه مسلمان باید بهگونهای باشد که هم یاد دهنده و هم فراگیر را بهسوی «الهی شدن» و «ربانی» بودن پیش ببرد. نتیجه منطقی ربانی شدن این است که این نظام آموزشی بهگونهای عمل خواهد کرد تا با ارائه آموزش علوم پزشکی با بهترین کیفیت آموزشی، توانمندیهای علمی و عملی فراگیران علوم پزشکی برای ارائه خدمات سلامت به بندگان خداوند متعال، در بالاترین سطح باشد.
نکته دیگر اینکه برای پایش تداوم حرکت آموزش در مسیر رسیدن به اهداف و میزان دستیابی نظام آموزشی به اهداف تعیینشده، ارزشیابی ضروری است (وثیق و همکاران، 1396). این ارزشیابی باید جامع و همهجانبه و بهاصطلاح، 360 درجه باشد.
ارزشیابی، ضروری و غیرقابل اجتناب است، اما این کار صحیح را یک آسیب مهم و جدی تهدید میکند. اگر رویکرد به این ارزشیابی درست و منطقی نباشد، نمره ارزشیابی خوب بهجای ارتقای نظام آموزشی مینشیند. نتیجه این رویکرد این خواهد بود که اشکال جدی نظام آموزشی، همچنان بر جای خود باقی میماند.
وجه دیگر از آموزش و بنابر آنچه از این آیه میتوان برداشت کرد این است که نه نظام آموزشی و نه یاد دهنده، اجازه ندارد فراگیر را بهسوی خود دعوت کند. عملکرد نظام آموزشی و یاد دهنده باید بهگونهای باشد که فراگیر را بهسوی خداوند دعوت کند و او را در مسیر «ربانی شدن» و «عبودیّت» خداوند سوق دهد. بر همین اساس، رویکردهای مختلفی همچون استادمحوری و دانشجومحوری، در صورتی صحیح خواهد بود که در راستای خدامحوری باشد.
نکتهای جالب در پایان تقدیم میگردد. جملهای معروف از امام خمینی(رحمة الله علیه) را شنیدهایم که «معلمی، شغل انبیاست». حجتالاسلام قرائتی در شرح این آیه در تفسیر نور و با استشهاد به عبارت «تعلّمون الکتاب» از این آیه کریمه، نیز همین عبارت را بیان کرده است.
منابع:
قرآن کریم.
قرائتی، محسن. تفسیر نور. قابل دستیابی در:
https://gharaati.ir/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b1/#numsooreh=3&numayeh=364 تاریخ دسترسی 09/12/1399.
زاهدی، لادن ناز (1386)، «ضرورت ها و چگونگی آموزش اخلاق زیست پزشکی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 1(۲)، ص ۵۵.
عادل مشهد سری، فرشته و غلامرضا عطایی (1391)، «جایگاه اخلاق در آموزش علوم پزشکی ایران»، آموزش و اخلاق در پرستاری، ۱ (۱)، ص ۱-۷.
کیانی، مهرزاد، محمود عباسی، اردشیر شیخ آزادی، انوشه صفر چراتی، شبنم بزمی (1390)، «بایستههای اخلاقی در آموزش پزشکی»، مجله تاریخ پزشکی، 3(8)، ص 11-36.
وثیق، امین اله، اسداله احمدی، سعید شیخی (1396)، «ارزشیابی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی» دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما، ۱۰ (5-2)، ص ۴۵-۵۵.
نویسنده:
دکتر محسن رضایی آدریانی
دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم