متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
باطل
در سه شماره پیش، درباره مفهوم «بینتیجه بودن درمان» صحبت و قرار شد به یاری خداوند متعال، بهصورت خلاصه نتایج بررسی واژههای قرآنی که به نظر میرسد با این موضوع قرابتی دارند، تقدیم شود.
سومین واژه قرآنی که به نظر میرسد با موضوع درمان بینتیجه قرابت دارد و در آن پایاننامه به آن پرداخته شده واژه «باطل» است. ماده «بطل» و مشتقات آن، 36 بار در 34 آیه کریمه قرآن کریم آمده است. از میان این آیات کریمه، آیه کریمه 139 سوره مبارکه اعراف («إنّ هؤلاء متبّرٌ ما همْ فیه و باطلٌ ما کانوا یعْملون»)، نزدیکی بیشتری با موضوع بینتیجهگی و مفهوم مورد بحث دارد.
واژه باطل از سه حرف اصلی «ب ط ل» است. باطل را مقابل حقّ (المصطفوی. 1368)، ناحق (افرام البستانی (مهیار). 1370) و نیز نقیض حقّ (اصفهانی 1392؛ ابن منظور 1414 ق؛ فراهیدی 1410ق) گفتهاند. به آیه کریمه 42 سوره مبارکه فصلت (که در فهرست آیات این بخش به آن اشاره شده است) استشهاد شده و باطل معادل چیزی دانسته شده است که خلاف حقّ باشد (طریحی. 1367).
در جمعبندی دیدگاههای واژهنامههای قرآنی درباره این واژه، میتوان گفت باطل چیزی است که:
ازاینرو، در مراکز ارائه خدمات بهداشتی- درمانی نیز هر کاری که بهگونهای با این شاخصهها تطبیق نماید، مصداقی از باطل است و باید از آن اجتناب کرد؛ مثلاً: تجویز بیش از مقدار توصیهشده داروی مخدّر، به تضعیف مرکز فرماندهی عملیات تنفس منجر میشود و «هلاککننده» است، پس این اقدام (تجویز بیشازاندازه دارویی با عوارض خطرناک) در مراکز خدمات سلامت «باطل» خواهد بود.
وقتی درمان بیمار به جراحی نیاز ندارد و با درمان سرپایی بهبود مییابد، فریب بیمار بهمنظور متقاعد کردن او به جراحی، مصداقی از پیشنهادی باطل است که با «حق و حقیقت» هماهنگ نیست.
اگر بیمار یا خانواده او درباره توانمندی و مهارت خودمان یا یک فرد یا یک مؤسسه از مراکز خدمات سلامت از ما بپرسد و توانمندی بیش ازآنچه هست برای او بیان شود، این کار مصداق عمل باطل است؛ زیرا «واقعیت ندارد».
یا وقتی نارسایی قلبی (heart failure) در یک فرد مسن مبتلا به بیماریهای مزمن، همچون فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی خون بالا و ... به اندازهای پیشرفت میکند که امکان اقدام جراحی (مثلاً جراحی قلب باز یا ترمیم عروقی) نیست و درمانهای طبی بهعملآمده، تغییری در سیر پیشرونده بیماری نداشته است، اما بیمار در وضعیت نسبتاً پایداری قرار دارد، از بستری شدن در بیمارستان سودی نمیبرد. برای چنین بیمارانی، مراقبت ویژه قلبی (CCU- Coronary Care Unit) که ارائه آن مستلزم هزینه فراوان و بهکارگیری نیروی انسانی متخصص است، این بستری شدن در بخش مراقبت قلبی به او «نفعی نمیرساند» و از او «ضرری دفع نمیکند». درنتیجه، این بستری کردن مصداقی از عمل باطل و نادرست خواهد بود. شایانذکر است تداوم در اینگونه بیماران با لحاظ ادامه مراقبتها تحت هدایت تیم پزشکی آموزشدیده در خارج از بیمارستان (منزل بیمار)، چالشهای این مورد را برطرف خواهد کرد.
برنامهریزی برای برگزاری جلسه آموزشی ایمنی کار در هنگام کار با ادوات کشاورزی، ویژه مردان کشاورز روستا در ساعت ده صبح، میتواند مصداق «هماهنگ نبودن با هدف» باشد. هدف از این جلسه، آموزش مردان کشاورز است، اما در این ساعت از روز، بیشتر آنان در محل کار کشاورزی هستند و این جلسه یا بی شرکتکننده خواهد بود یا اینکه شرکتکننده چندانی نخواهد داشت.
تحویل داروی تاریخگذشته به مراجعهکننده داروخانه، مصداقی از کار «فاسد و بیاثر» است. داروی تاریخگذشته یا فاسد به بیمار آسیب جسمی میزند یا دستکم بیاثر است و پول او را به هدر میرود.
تصور مثالهای بیشتر را به خواننده گرامی میسپاریم.
منابع:
قرآن کریماصفهانی، راغب (1392).معجم المفردات الفاظ القرآن. دارالکاتب العربی.
المصطفوی، حسن (1368).التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
افرام البستانی، فؤاد (ترجمه رضا مهیار) (1370). فرهنگ ابجدی الفبائی عربی - فارسی: ترجمه کامل المنجدالابجدی.تهران: اسلامی.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414 ق).لسان العرب. بیروت: دار صادر.
فراهیدی، خلیل ابن احمد (1410 ق).العین. قم: هجرت.
طریحی، فخرالدین ابن محمد (1367).مجمع البحرین. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نویسنده:
دکتر محسن رضایی آدریانی
دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم
دکتر مهرزاد کیانی
گروه اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر محسن جوادی
گروه فلسفه، دانشگاه قم
دکتر سعید نظری توکلی
گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه تهران
دکتر محمود عباسی
گروه اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی