متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
چرا برخی جراحی زیبایی را حرام می دانند؟
در شماره های پیشن تعریف جراحی زیبایی و دلایل مجاز بودن آن تقدیم شد. در این شماره به مهمترین دلایل غیرمجاز و حرام دانست جراحی زیبایی نگاهی می اندازیم.
مهمترین دلایل ذکر شده جهت حرام دانست جراحی زیبایی دو دلیل هستند.
1- آیه منع تغییر خلقت خدا
در آیه 119 سوره نساء چنین آمده است که ابلیس خطاب به خدای متعال می گوید: «ولأضلّنّهمْ ولأمنّینّهمْ ولآمرنّهمْ فلیبتّکنّ آذان الْأنْعام ولآمرنّهمْ فلیغیّرنّ خلْق اللّه...» یعنی 1- آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و 2- وادارشان مى کنم تا گوشهاى دامها را شکاف دهند 3- و وادارشان مى کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند. از بخش سوم می توان چنین برداشت کرد که تغییر خلقت خدا از دستورات شیطان و جزو مواردی است که شیطان اطاعت مردم از او را به رخ خدای متعال کشیده است! پس طبیعی است که در ادامه سوره از قول خدا چنین بیاید که: هر کس به جاى خدا، شیطان را دوست [خدا] گیرد قطعاً دستخوش زیان آشکارى شده است [آرى] شیطان به آنان وعده مى دهد و ایشان را در آرزوها مى افکند و جز فریب به آنان وعده نمى دهد. آنان جایگاهشان جهنم است و از آن راه گریزى ندارند. (پارس قرآن، فولادوند)
با این صراحت قرآن در شیطانی بودن عمل تغییر خلقت خدا و تهدید آنان که از شیطان پیروی کنند به دوزخ، بسیار بدیهی و طبیعی به نظر می رسد که هر گونه تغییر در خلقت خدا حرام و ممنوع اعلام شود مگر در جایی که دلیل محکمی برای حلال بودن تغییر خلقت وجود داشته باشد.
2- روایات لعن خالکوبی کننده و...
روات اهل سنت ضمن روایتی، از ابن مسعود از حضرت رسول(ص) چنین نقل کرده اند که حضرت خالکوبی کننده و خالکوبی شونده را لعن فرموده باشند چرا که تغییر در خلقت خدا داده اند.(الشوکانی، 1413ق) شبیه همین روایت نیز در کتاب شریف وسائل الشیعه از امام صادق (ع) نقل شده است. (الحر العاملی، 1414ق)
طبیعتاً وقتی خالکوبی که تغییری در حد پوست در بدن فرد ایجاد می کند با نهی و لعن معصوم مواجه شود به طریق اولی جراحی زیبایی ممنوع و حرام خواهد بود.
اما این دلایل توسط فقیهان شیعه رد شده است چرا که سند این احادیث ضعیف و متناقض است و متن احادیث نیز مشکلات متعددی دارد. (الخوئی،1377) (مکارم شیرازی،1426ق) (تبریزی، بی تا) (الدقاق، 1441ق) پس این دلیل نمی تواند دلیل معتبری برای حرام دانستن جراحی زیبایی به شمار آید.
ان شاء الله در شماره آینده به جمع بندی حکم فقهی جراحی زیبایی خواهیم پرداخت.
منابع
- http://parsquran.com/data/show.php?sura=4&ayat=%DB%B1%DB%B1%DB%B9&user=far&lang=far&tran=1
- نیل الأوطار، این عبدالله الشوکانی ، ج ٦ ،ص226 ، دارالحدیث مصر 1413ق
- وسائل الشیعة قم ط-آل البیت المؤلف : الشیخ حرّ العاملی1414ق، ج17 ، ص 133
- مصباح الفقاهة. الخوئی، السید أبوالقاسم. قم. داوری. 1377 ج 1 . ص 327
- انوار الفقاهة(کتاب التجارة) مکارم الشیرازی، الشیخ ناصر ج1 ص147 مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع) قم 1426 ه. ق
- إرشاد الطالب الی التعلیق علی المکاسب - نسخه متنی میرزاجواد تبریزی قابل دستیابی در
https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/49088/4
- الشیخ عبدالله الدقاق متن درس خارج فقه 29 ربیع الاول 1441ق قابل دستیابی در
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/daqqaq/feqh3/40/410329/
نویسنده
احمد مشکوری گروه فلسفه و اخلاق سلامت، دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم